Hartauskirjoitus 20.4.2017

AIKUISTEN OIKEESTI

Onko se totta? Aikuisten oikeesti? Lapsilla oli joskus tapana kysyä, onko joku asia totta ”aikuisten oikeesti”. Yllätysvieras, lapsilta salaa suunniteltu lomamatka tai odottamattoman hieno syntymäpäivälahja saattoivat kirvoittaa tällaisen kommentin. Ympärillämme tapahtuu asioita, joita aikuisenkin saattaa olla vaikea uskoa todeksi. Yllätykset eivät aina ole mieluisia. Päällisin puolin terve ihminen saattaa kuolla. Läheisemme voi joutua onnettomuuteen. Onneksi myös iloisiakin yllätyksiä tulee. Lapsettomuudesta kärsinyt perhe saa avun hedelmöityshoidoista. Leski löytää uuden puolison. Työtön löytää entistä paremman työpaikan.  Vaikka sanomme ”aikuisten oikeesti”, aikuisten on usein vaikeampi uskoa odottamattomia uutisia. Lapsilla ei ole niin piintyneitä käsityksiä siitä, mikä on mahdollista ja mikä ei.

Raamatussa kerrotaan, että Jeesus nousi kuolleista. Evankeliumeissa kerrotaan jopa henkilöiden nimiä, jotka näkivät Jeesuksen elävänä. Miksi meidän on niin vaikea uskoa sitä? Jeesus on nähty elävänä ja meillä on jopa todistajien nimet. Mitä me vielä vaadimme?

Jeesus sanoi aikoinaan, että lasten kaltaisten on Jumalan valtakunta. Lapset ovat avoimempia uusille asioille. Meidän aikuisten kokemusmaailmaan ei kuulu kuolleiden herääminen henkiin. Se on kuitenkin tapahtunut. Se on totta. Aikuisten oikeesti. Meillä on siitä aikuisten todistajien sana.

Paavali kirjoittaa kirjeessään roomalaisille: ” Usko syntyy kuulemisesta, mutta kuulemisen synnyttää Kristuksen sana. Nyt kysyn: eivätkö he ehkä ole kuulleetkaan sitä? Varmasti ovat: -Heidän äänensä on kaikunut kaikkialle, heidän sanansa maan ääriin asti.” Ensi sunnuntain aihe on Ylösnousseen todistajia. Kirkoissa kerrotaan, miten todistajat näkivät elävän Jeesuksen. Olet varmasti kuullut tai lukenut Raamatun kertomukset, mutta uskotko sinä ylösnousemukseen?

Anna-Liisa Kiviaho-Leinonen

vs. diakoniatyöntekijä