Kristityn vapaus, Luuk. 14: 1-6

Lukion jälkeen halusin palavasti teologiseen ja lukea itseni papiksi. Vanhempani tukivat haavettani ja pääsin valmennuskurssille, jossa kävimme läpi sen kevään pääsykoekirjaa. Opettajana toimi opiskelija teologisesta, joka oli kirjaa ja sen sisältöä paljon tutkinut. No, tieni ei vienytkään teologiseen vaan löysin oman paikkani nuorisotyönohjaajana, mutta yhden asian muistan kurssilta elävästi. Kun puhuimme fariseuksista, opettajamme piirsi neliön ja sen sisälle ympyrän. Hän kertoi, että ympyrä kuvastaa kaikkia niitä asioita mitä Jumala oli antanut juutalaisille käskyiksi Vanhassa Testamentissa ja neliö sen ympärillä oli fariseusten oma jatketta kyseisille säännöille. He halusivat kaikin mahdollisin tavoin varmistaa, etteivät vain rikkoisi Jumalan tahtoa vastaan. Jo silloin heidän ajattelutapansa vaikutti itselleni pöhköltä, mutta jollain tapaa samaistuttavalta. Jos minulle luvattaisiin, että taivasten valtakunta on minun, kunhan en vain koskaan käytä nitojaa, niin luultavasti karsisin käytöstä pois myös paperiklemmarit ja muut paperiliittimet, ihan vain varmuuden vuoksi.

Miten paljon hyvänsä asetamme lisää tavoitteita itsellemme tai toisillemme, emme koskaan pysty noudattamaan täydellisesti meille annettuja sääntöjä. Oma epätäydellisyys iskee vasten kasvoja. Mutta juuri tässä se vapaus piileekin. Epätäydellisyyden myöntäminen on vapauttavaa: En pysty tähän itse ja tarvitsen Jumalaa. Tarvitsen hänen armoaan, koska en pysty tähän omilla teoillani. Ja Jumala lupaa rakastaa meitä, vaikka emme sitä oikeastaan edes ansaitse. Tästä tulevan pyhän tekstit itseäni muistuttavat. ”Usko Kristukseen vapauttaa ihmisen perustamasta elämäänsä omien tekojen, perinnäissääntöjen ja toisten ihmisten mielipiteiden varaan. Kristus päästää seuraajansa vapauteen ihmisten asettamista rajoituksista mutta sitoo heidät totuuteen ja rakkauteen. Kristuksen rakkaus näyttää suunnan kristityn elämälle, teoille ja valinnoille.” (Kirkkovuosikalenteri 13.10.2019, 18. Sunnuntai helluntaista.)

Henna Nortunen,
nuorisotyönohjaaja, Laihian seurakunta