Jeesus pahan vallan voittaja Joh. 12: 37-43

Tulevan sunnuntain evankeliumissa ihmiset ovat olleet usean Jeesuksen ihmeteon todistajina. Mutta he eivät silti uskoneet näkemäänsä, tai tunnustaneet Jeesusta Jumalan pojaksi. Evankeliumin lopussa kerrotaan, että heitä pelotti. He eivät halunneet tulla erotetuksi omasta yhteisöstään, joka oli heille tärkeä.

On vaikea kuvitella, että Jeesuksen ihmeen uskominen aiheuttaisi niin kovan vastareaktion, että ihminen suljettaisiin ulkopuolelle. Mutta tekstiä vertaa väkisinkin nykyaikaan. Uskovien yhteydestä tai mistä tahansa tärkeästä ryhmästä erottaminen on edelleen kova pala. Mutta sama toimii myös toisinpäin: pelkäävätkö ihmiset kuulua tähän rakastavaan yhteisöön? Onko evankeliumissa mainittu ihmisten antama kunnia edelleen tärkeämpi, kuin Jumalan antama? Syntyykö uskonsa tunnustamisesta pelko, että jää jostain muusta ulos?
Yläkouluajoiltani muistan, miten syvällä sisimmässäni koin seurakunnan itselleni hyvänä ja turvallisena paikkana, ja silti mietin mitä vastaisin, jos joku kysyisi ”Oletko uskossa?” Koska tiesin, etten tiedä mitä olisin uskaltanut sanoa. Olisin halunnut sanoa, rehdisti ja ylpeästi kyllä, mutta tiesin, etten siihen pystyisi. Minua pelotti, mitä muut asiasta olisivat ajatelleet. Vuosien saatossa, olen tämän rohkeuden itsestäni löytänyt, enkä pelkää kertoa siitä, mitä teen työkseni ja mihin uskon, mutta tie tähän ei ole ollut mitenkään yksinkertainen. Edelleen välillä huomaan työstäväni uskoani ja ajatuksiani. Kyseenalaistan ja pohdin, onko valitsemani tie kaiken sen arvoista. Aina olen tullut kuitenkin samaan lopputulokseen, kyllä Jeesuksen seuraaminen on sen arvoista.

Ihmisen ymmärrys on rajallista ja elämää edetessä kuuluu oppia lisää. Koen sen olevan tarpeellista, ettei niele purematta. Silloin voi todella sanoa muun seurakunnan kanssa uskontunnustuksen, ja todella tarkoittaa sitä, mitä sanoo. Ja silloin ymmärtää Jumalan antaman kunnian merkityksen. Ymmärtää sen, että kaikki maanpäällinen kunnia ja rikkaus katoaa ja vain yksi on pysyvää. Jeesus, sillä hän on voittanut kaiken pahan.

Henna Nortunen
Nuorisotyönohjaaja, Laihian seurakunta