Jeesus ilmaisee jumalallisen voimansa

Tulevan sunnuntain aihe kirkossa on otsikon mukainen. Kirkkovuodessa siirrytään Raamatunteksteissä Jeesuksen lapsuudesta hänen julkisen toimintansa alkuun. Jeesus kutsuu ihmisiä näkemään Jumalan suuria tekoja.

Vanhantestamentin lukukohta (2.Moos.17:1-6) kertoo israelilaisten vaelluksesta autiomaassa, heidän vapauduttuaan Egyptin orjuudesta. Kansa nurisi Moosesta vastaan, kun heillä oli jano. Herra Jumala neuvoi Moosesta lyömään kallioon ja niin kalliosta alkoi virtaamaan vettä.

Uuden testamentin lukukohta on aivan Raamatun viimeisestä luvusta Ilm.22:16-17. Siinä puhutaan elämän vedestä, samoin kuin päivän evankeliumitekstissä Jeesus puhuu elämän vedestä (Joh.4:5-26). Siinä Jeesus juttelee samarialaisen naisen kanssa kaivolla. Jeesus mm. opettaa häntä, että Jumalaa tulee rukoilla hengessä ja totuudessa.

Jeesus silloin aikanaan täällä eläessään kohtasi yllättäen ihmisiä. Samarialainen nainen oli hämmästyksissä ensinnäkin siitä, että Jeesus, juutalainen mies halusi hänelle puhua. Sen ajan juutalaiset eivät tavanneet olla missään tekemisissä samarialaisten kanssa. Toiseksi nainen myös ihmetteli miten Jeesus tiesi hänen elämästään asioita, joita hän ei ollut kertonut ja hän totesi Jeesuksen olevan profeetta. Sitten hämmästystä lisäsi varmasti se, kun Jeesus myös ilmaisi hänelle, että Jeesus on itse se Messias, jota kansa odotti ja jota tämäkin nainen odotti.

Myös nykyään voi tulla tilanteita, milloin Jeesus Jumalan Sanassa, Raamatussa yllättäen puhuu kohti hyvin tuntuvalla tavalla, aivan kuin kirjoitus olisi juuri minua varten kirjoitettu. Jumalan voiman voi myös kokea joskus tuntuvasti omassa elämässä esimerkiksi johdatuksena tai varjeluksena jossakin vaikeassa tilanteessa. Aina emme kuitenkaan tunne mitenkään Jumalan olemassaoloa. Silloin saamme turvautua ja luottaa Raamatun Sanaan ja lupauksiin. On suurenmoista, että niissä tilanteissa, missä elämme, joskus ankeissa oloissa, joskus mieli kiitollisuutta täynnä, saamme rukoilla kaikkivaltiasta Jumalaa ja hän kuulee meitä.

Virsi 374, ensimmäinen säkeistö menee näin: Mitä silloin multa puuttuu, kun Herra huolen kantaa? Turhaan sielu häneen suuttuu. Hän taivaan leipää antaa, elävää vettä juottaa, se virvoituksen tuottaa. Hän antaa Pyhän Hengen.

Arja Heikfolk, diakoni