Taivaan kansalaisena maailmassa

Tulevan sunnuntain aihe kirkossamme on Taivaan kansalaisena maailmassa. Kirkon netti-sivuilla (www.evl.fi) kuvataan sunnuntain aihetta näin: Seurakunta kulkee Voittajan jäljissä totuudessa ja rakkaudessa kohti täydellistä iloa taivaassa. Pyhän Hengen johtamina kristityt saavat jo nyt elää taivaan kansalaisina maailmassa.

Sunnuntain Raamatunkohdat puhuvat Pyhän Hengen vaikutuksesta. Toisessa lukukappaleessa (Room.8:9-11) lukee: ”Te ette elä oman luontonne vaan Hengen alaisina, jos kerran Jumalan Henki asuu teissä. Mutta se, jolla ei ole Kristuksen Henkeä, ei ole hänen omansa. Jos Kristus on teissä, teidän ruumiinne tosin on kuollut synnin vuoksi, mutta Henki luo elämää, koska teidät on tehty vanhurskaiksi. Jos siis teissä asuu Jumalan Henki, hänen, joka herätti Jeesuksen kuolleista, niin hän, joka herätti Kristuksen kuolleista, on tekevä eläviksi myös teidän kuolevaiset ruumiinne teissä asuvan Henkensä voimalla.” Näissä jakeissa on toivo iankaikkisesta elämästä. Se tuo iloa ja toivoa tähän aikaan, kun joudumme sairastamaan ja kärsimään erilaisissa vaikeuksissa.

Jumalan antama apu ja lohdutus auttavat meitä tässä ajassa. Suurin lahja on vielä se, että hän on valmistanut meille tien Taivaan kotiin. Jeesuksen sovitustyö ristillä ja ylösnousemus kuolemasta tuo meille ikuisen elämän, Häneen saamme turvautua kaikkina aikoina.

Virressä 942, säkeistössä 4 lauletaan näin: Kaikille kerron: halleluja! Jeesus on noussut jo haudastaan! Syntinen armon häneltä saa. Toivon toi Kristus näin päälle maan. Kuoleman valta jo voitettu on, maksettu velkamme mittaamaton! Jeesus on Herra, halleluja, Vapahtajamme, pelastaja.

Arja Heikfolk, diakoni