Kristus kaikkeuden Herra

Ensi sunnuntai on kirkkovuotemme viimeinen, jota kutsutaan tuomiosunnuntaiksi tai Kristuksen kuninkuuden sunnuntaiksi. Sunnuntain Raamatunkohdat ovat Ps.143:1-10, Dan.12:1-3, Ilm.20:11-21:1 ja Matt.25:31-46. Niissä kerrotaan kun Jumala antaa lopullisen tuomion ihmisille. Toiset, elämässään hyvää tehneet pääsevät Jumalan valtakuntaan ikuiseen elämään ja toiset joutuvat tuliseen järveen häpeään ja ikuiseen kauhuun.

Meitä, jotka otamme vakavasti Raamatun sanan, nämä kirjoitukset voivat kauhistuttaa. Miten voimme lopulta olla niiden joukossa, joille sanotaan "Tulkaa tänne, te Isäni siunaamat. Te saatte nyt periä valtakunnan joka on ollut valmiina teitä varten maailman luomisesta asti."

Sunnuntain Uuden Testamentin kohdat kertovat miten ihmiset tuomitaan tekojensa mukaan.  Sillä on merkitystä miten me elämässämme toimimme. Näkyykö se mihin uskon teoissani vai onko uskoni niin korkealentoista ajattelua ja kaukaista pohdintaa, ettei sillä ole käytännön elämään mitään merkitystä? Myötätunto toisia ihmisiä kohtaan ja Raamatun opetukset toisten auttamisesta ja huomioimisesta ovat saaneet paljon hyvää aikaan niin yksittäisten ihmisten elämässä kuin eri järjestöjenkin toteuttamassa työssä.

Danielin kirjassa ja Ilmestyskirjassa kerrotaan eräästä kirjasta. He joiden nimet ovat elämän kirjaan silloin kirjoitettuna, pelastuvat ikuisesta kadotuksesta ja tuskasta. Heitä kutsutaan vanhurskaiksi eli Jumalalle kelpaaviksi, jotka pelastuvat. Miten voimme sitten olla Jumalalle kelpaavia? Roomalaiskirjeessä puhutaan tästä: "Tämä Jumalan vanhurskas tulee uskosta Jeesukseen Kristukseen ja sen saavat omakseen kaikki jotka uskovat. Kaikki ovat samassa asemassa, sillä kaikki ovat tehneet syntiä ja ovat vailla Jumalan kirkkautta, mutta saavat hänen armostaan lahjaksi vanhurskauden, koska Kristus Jeesus on lunastanut heidät vapaiksi" (Room.3:22-24). Roomalaiskirjeessä sanotaan myös: "Jos sinä suullasi tunnustat että Jeesus on Herra ja sydämessäsi uskot, että Jumala on herättänyt hänet kuolleista, olet pelastuva. Sydämen usko tuo vanhurskauden, suun tunnustus pelastuksen" (Room.10:9-10).

Virrestä 103, 6. säkeistö: "Jeesus sinun alkamaasi usko on ja kilvoitus. Myös on sinun hallussasi matkan päässä vapahdus. Silloin minut uupuneen noudat kotiin taivaaseen."

- Arja Heikfolk, diakoni