Uskon perustus

Tuleva sunnuntai on uskonpuhdistuksen muistopäivä ja aiheena kirkossa on ”Uskon perustus”. Reformaationa tunnettu ajanjakso alkoi, kun Martti Luther julkaisi 95 teesiä anekauppaa vastaan vuonna 1517. Viime vuosi olikin merkkivuosi, kun tapahtumasta oli kulunut 500 vuotta.

Jumala ei unohda kansaansa, vaan antaa kirkolle uudistumisen aikoja ja niitä ihmisiä, jotka auttavat meitä palaamaan kristillisen uskomme perusteisiin, Raamattuun ja sen julistamaan sanomaan armosta ja pelastuksesta Jeesuksen tähden.

Raamatussa puhutaan uskon perustasta mm. kohdassa 1.Kor.3:11: ”Perustus on jo laskettu, ja se on Jeesus Kristus. Muuta perustusta ei kukaan voi laskea.”

Sunnuntain evankeliumiteksti (Matt.5:13-16) puhuu siitä, että meidän kristittyjen, tulisi olla valona ja suolana maailmassa, tuoda hyvää ympärillemme ja siten tuoda kunniaa Taivaan Isällemme, Jumalalle.

Näyttää siltä, että elämme ajassa, joka tuntuu vierastavan kristinuskoa. Silloin joutuu pohtimaan oman uskon perustaa ja sitä, miten tärkeä se itselle on ja miten tärkeää on, että kristityt arvot olisivat merkityksellisiä myös lapsillemme ja tuleville sukupolville. Meidän kristittyjen tulisi rohkeasti puolustaa uskoamme ja todella olla valona maailmassa, eikä piilottaa lamppua vakan alle, vaan laittaa se valaisemaan ympärillä olevia, kuten evankeliumitekstissä kehotetaan.

Kristinuskon väheksymistä ja pois piilottamista seuraa, että toiset arvot ottavat tilan. Silloin mm. ihmisen arvokkuus, Jumalan kuvaksi luotuna kyseenalaistuu. Olemme vastuussa valinnoistamme lähimmäisillemme ja myös Jumalalle. Siksi on tärkeää, että Raamatun sana tulisi ja pysyisi meille tuttuna ja sitä pidettäisiin esillä seurakunnan ja myös muiden toimijoiden kautta ja yhdessä heidän kanssaan.

Rukous: Herra Jumala, sinä olet antanut meille pyhän sanasi. Anna meidän yhdessä koko kirkkosi kanssa pitää lujasti kiinni sanastasi ja tuoda rakkauden teoin ilmi uskomme sinuun. Anna meille tahtoa ja taitoa yhteistyöhön. Varusta meidät voimallasi Sinun kunniaksesi ja lähimmäisen parhaaksi. Aamen.

Arja Heikfolk

diakoniatyöntekijä