Hartauskirjoitus Kyrönmaa-lehteen  19.5.2016

Mysteeri

Jumalan olemus on mysteeri. Sekös nykyihmistä kismittää. Mysteerit on meidän mielestämme tehty ratkaistaviksi. Me haluaisimme mitata, määritellä ja selittää kaiken.

Kristillisen kirkon alkuaikoina Isän, Pojan ja Pyhän Hengen suhteista, Jeesuksen jumaluudesta ja Pyhän Hengen lähteestä oli erilaisia käsityksiä. Kristillinen jumalakuva haluttiin määritellä tarkemmin ja erottautua harhaopeista. Nikean ja Konstantinopolin kirkolliskokousten pohjalta 300-luvulla syntyi Nikean uskontunnustus, joka on edelleen käytössä. Siinä on tunnustettu yksi Jumala ja hänen kolme persoonaansa; Isä, Poika ja Pyhä Henki.

”Me uskomme yhteen Jumalaan,
Kaikkivaltiaaseen Isään,
taivaan ja maan, kaiken näkyvän ja näkymättömän Luojaan.

Me uskomme yhteen Herraan, Jeesukseen Kristukseen,
Jumalan ainoaan Poikaan,
joka on syntynyt Isästä ennen aikojen alkua,
Jumala Jumalasta,
valo valosta,
tosi Jumala tosi Jumalasta,
syntynyt, ei luotu,
joka on samaa olemusta kuin Isä,…………

Me uskomme Pyhään Henkeen,
Herraan ja eläväksi tekijään,
joka lähtee Isästä ja Pojasta,
jota yhdessä Isän ja Pojan kanssa kumarretaan ja kunnioitetaan……”

Jumalan määritteleminen sanoilla ei tee oikeutta Jumalan suuruudelle. Jumala on luonut ihmiset ja ihmiset ovat luoneet sanat. Miten Jumala voisi ollakaan sanoilla riisuttavissa?

Meidän järkemme ei riitä Jumalan ymmärtämiseen, mutta me näemme Hänen tekonsa. Me emme näe tuulta, mutta näemme pilvien liikkuvan ja kuulemme lehtien havinan. Me lähetämme luotaimia avaruuteen, mutta emme ole vielä edes pystyneet laskemaan tähtien määrää. Ja ne kaikki ovat Jumalan luomia. Me olemme lukeneet todistuksia Jeesuksesta ja hänen ihmeteoistaan, vaikka emme ole niitä itse nähneet. Me näemme Pyhän Hengen vaikutuksesta syntyneet kristilliset seurakunnat ympäri maailmaa, vaikka emme pysty näkemään Pyhää Henkeä. Se kaikki on Jumalan tekoa, kuten mekin.

vs. diakoniatyöntekijä

Anna-Liisa Kiviaho-Leinonen