Jeesus herättää uskon

Tuleva sunnuntai on vainojen uhrien muistopäivä. Aihe kirkossamme on ”Jeesus herättää uskon”. Päivän evankeliumitekstissä (Matt. 8: 5–13) Jeesus ihmettelee sotilaan, sadanpäällikön uskoa, kun hän pyysi Jeesusta parantamaan palvelijansa. Jeesus olisi ollut valmis menemään hänen kotiinsa palvelijan luo. Sotilas sanoi kuitenkin: ”Ei, Herra, en minä ole sen arvoinen, että tulisit kattoni alle. Sano vain sana, ja palvelijani paranee…”. Niin palvelija parani, ilman että Jeesus meni häntä tapaamaan. Jeesus ihmetteli sotilaan uskoa ja puhui kuulijoille taivasten valtakunnasta ja helvetin kärsimyksestä.

Vainoja koetaan tälläkin hetkellä eri puolilla maailmaa. ”Marttyyrien ääni”- nettisivuilla eräs kristitty pappi Kiinassa välittää viestin seurakuntalaisilleen: ”Emme pelkää, jos kaksisataa, kolmesataa tai viisisataa meistä pidätetään”, pastori jatkaa. ”Kerromme maailmalle, että olemme valmiit sellaisiin koettelemuksiin uskomme vuoksi. Rakkaat veljet ja sisaret, puhun teille ollessani pakomatkalla. Toivon, että iloitsette Kristuksen evankeliumin tähden, että odotatte iloiten ottavanne vastaan painavamman ristin ja vaikeammat ajat.”

Mikä saa ihmiset näin lujalla varmuudella kärsimään vakaumuksensa puolesta? Se on ihme. Kristityillä, jotka ovat valmiita kärsimään uskonsa vuoksi, on vahva luottamus Raamatun sanaan ja että sieltä löytyy totuus. Pyhä Henki synnyttää uskon ja antaa voimaa kestää koettelemuksissa. Herramme Jeesuksen kärsimykset ovat häntä seuraaville esimerkkinä kestävyydestä. Myös usko kuoleman jälkeisiin tapahtumiin, toivo ikuisesta rauhasta taivaan kodissa auttaa kestämään. Pääsy taivaan kotiin on yksin Jumalan armoa meitä syntisiä kohtaan. Jeesuksen sovitustyö ristillä ja ylösnousemus kuolleista on avannut meille pääsyn kerran taivaan kotiin. Siihen saamme turvautua.

Virsi 600, 2.säkeistö: Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa.
Annamme Isän käsiin elämämme. Hän itse meille rauhan valmistaa.

-          Arja Heikfolk, diakoniatyöntekijä