Kenen kirkkoon sinä kuulut?

Jos et ole sitä vielä huomannut, niin voin kertoa sinulle, että seurakuntavaalit ovat lähellä. Viimeisiä ehdokaspaikkoja täytetään kiivaasti, ja vaalisloganeita ja -lupauksia pohditaan ankarasti. Mutta kuka mahtuu meidän kirkkoomme? Onko oikea kristitty Nooan kaltainen ahkera henkilö, joka muiden pilkasta välittämättä toimi kuten Herra pyysi. Vai onko meillä tilaa myös Joonan kaltaisille epäilijöille ja rajojen testailijoille?

Kenelle meidän kirkkomme kuuluu? Viime viikolla vietettiin diakoniatyön merkkipäivää. Päivän johdosta, tai ansiosta, mediassa on nostettu esille vanhusten osallisuus yhteiskunnassa ja diakoniatyön arvokas tehtävä toimia heidän puolestapuhujanaan. Kenelle sinä annat ääneen, jos haluat että kirkon penkit täyttyvät vielä vuosienkin kuluttua?  Usein kuulen sanottavan, että nuorissa on tulevaisuus, mutta ajattelemmeko oikeasti näin meidän kirkossamme? Nuorissa on potentiaalia, mutta annammeko heille tilaa etsiä ja erehtyä, vain arvostelemmeko ja moitimmeko jo ennen kuin mitään on tapahtunut?

Mikä on sinulle merkityksellistä? Toivotko että kirkko jatkaa muuttumattomana, vai pitäisikö meidän tulla vastaan nykymaailman mullistuksissa? Onko kirkolla varaa ottaa rennosti? Vaalit aiheuttavat kuohuntaa ja tunteiden paloa. Eräässä kirjoituksessa nostettiin esille asia joka mielestäni kuulostaa pöyristyttävältä näin kirkonkin piirissä. Joissain seurakunnissa on asetettu ehto seurakuntavaaliehdokkaaksi pyrkiville: listalle pääsevät vain ne, jotka vastustavat samaa sukupuolta olevien avioliittoa. Miksi näin, miksi annetaan mielipiteet valmiiksi? Eikö demokratia, sananvapaus ja erilaiset näkökulmat kuulu seurakuntaan ja kirkkoon? Taitolaji on käyttää puheoikeutta, älyä ja karismaa, kun vaikutetaan kirkkomme tulevaisuuteen. Taitolaji on johtaa ja tehdä päätöksiä, kaikista ei ole siihen.

Lukuisia kysymyksiä, lukuisia päätöksiä. Ketä sinä äänestät? Siunausta nykyisille luottamushenkilöillemme, siunausta tuleville päättäjillemme.

Henriikka Leppämäki

Vt. Nuorisotyönohjaaja