Ilmansuuntakävely

to 9.5. klo 14.00
Kuvassa tennarit ja tekstissä tieto ilmansuuntakävelystä 9.5.

Muu tila

Lähdetään liikkeelle! Ilmansuuntakävely on saanut innoituksen pyhiinvaellusperinteestä. Reitin varrella pysähdytään pieniksi hetkiksi rukoukseen, ja kävely päättyy ehtoollishetkeen kirkossa.

Ilmansuuntakävely toteutetaan kirkonkylän ympäristössä. Lähdemme yhdessä liikkeelle klo 14 seurakuntatalon edestä ja päätämme yhteiseen ehtoollishetkeen kirkossa. Käveltävän reitin pituus on noin 2,5 km.

Vanha kansa kutsui helatorstaita edeltäviä arkipäiviä kanttai- tai käyntipäiviksi. Kansanperinteessä päivien säästä ennakoitiin tulevan kesän ilmoja, mutta päivien juuret ovat keskiajalla: käyntipäivinä kansa kulki pappien johdolla kulkueina peltojen laidoilla rukoillen ja laulaen. Tarkoitus oli oraiden siunaaminen ja hyvän sadon pyytäminen.

Helatorstaina voimme liittyä toisaalta tähän perinteeseen, mutta myös rukoilla siunausta kaikkeen siihen, mitä itse kussakin meissä on oraalla näin kesän kynnyksellä.

Kävelyn oppaina Pekka Koskinen, Johanna Tyynelä-Haapamäki
  • Jumalanpalvelukset ja uskonelämä Jumalanpalvelukset ja uskonelämä

Seurakuntapastori (vt. kappalainen 30.11.2024 saakka)
Laihiantie 29
66400 Laihia

Lapset ja nuoret, rippikoulu.