Yksityinen ehtoollinen

Ehtoollista vietetään yleensä kirkoksi vihityssä tilassa. Varhaiskristillisen tavan mukaan seurakunta on tahtonut huolehtia myös niistä, jotka eivät sairauden tai vanhuuden tähden pääse jumalanpalvelukseen.

Yksityistä ehtoollishetkeä voidaan viettää joko kotona, sairaalassa tai laitoksessa. Ehtoollishetki pyritään järjestämään rauhallisessa paikassa. Sairaan ehtoollista vietettäessä myös muille läsnä oleville sukulaisille tai ystäville voidaan antaa ehtoollinen.

Yksityinen ehtoollinen voidaan järjestää myös kuolevan potilaan luona hänen kuntonsa asettamissa rajoissa.

Mikäli potilaan kunto ei salli ehtoollisen nauttimista, voidaan pitää rukoushetki, johon liittyy raamatunlukua ja rukousta, kättenpäällepanemista ja halutessa öljyllä voitelemista. Rukoushetkessä kuolevan luona kohdataan kuoleman todellisuus ja rukoillaan Jumalalta apua ja lohdutusta.

Yksityisen ehtoollisen ja rukoushetkien kautta kirkko haluaa auttaa jäseniään elämään Jumalan yhteydessä vielä silloinkin kun omat voimat ovat vähissä.

Yksityisen ehtoollisen järjestäminen onnistuu ottamalla yhteyttä seurakuntatoimistoon 06-477 7700 tai suoraan seurakunnan pappeihin tai diakoniatyöntekijöihin. Tulemme mielellämme jakamaan pyhää ehtoollista yksityisesti sinulle tai läheisellesi.

Yksityisehtoollinen
Ehtoollisviini ja ehtoollisleipä