Konfirmaatio ja rippijuhlat

Rippikoulu on kirkon kasteopetusta, jonka aikana nuori saa eväitä elämäänsä, kun yhdessä muiden nuorten ja seurakunnan aikuisten kanssa pohditaan elämään ja uskoon liittyviä asioita.
Rippijuhlat ja konfirmaatio kuuluvat elämään useimmiten teini-iässä käydyn rippikoulun jälkeen.
Rippikouluja on tarjolla monenlaisia, mutta kaikki rippikoulut voi tiivistää kolmeen sanaan: elämä, usko ja rukous.

Konfirmaatio tarkoittaa vahvistamista. Jumala vahvistaa konfirmoitavan uskoa.

Konfirmaatiomessun jälkeen rippijuhlan voi järjestää kotona tai esim. seurakunnan tiloissa. Tiloja voi kysellä kirkkoherranvirastosta.

Konfirmaatio Laihian kirkossa.

Konfirmaatiota vietetään yleensä sunnuntain messun eli ehtoollisjumalanpalveluksen yhteydessä. Konfirmaatiomessu kestää yleensä tunnin.

Varsinaiseen konfirmaatio-osaan kuuluu muun muassa uskon tunnustaminen, siunaus ja esirukous.
Uskontunnustus tapahtuu saarnan jälkeen, jolloin rippikoululaiset ja kaikki läsnä olevat kristityt liittyvät uskontunnustukseen yhdessä.

Tämän jälkeen konfirmoitavat siunataan. Kummi tai nuoren muu läheinen ihminen on tavallisesti mukana konfirmaatio-osassa siunaamassa konfirmoitavaa. Usein rippikouluryhmä myös laulaa harjoittelemansa laulun.

Konfirmaatio päättyy ehtoolliseen, johon konfirmoidut rippikoululaiset osallistuvat ensin.

Messun jälkeen jaetaan rippikoulutodistukset, jonka yhteydessä ohjaajat ja isoset onnittelevat konfirmoituja. Läheiset onnittelevat nuortaan yleensä vasta kirkon ulkopuolella. Tässä yhteydessä on tapana antaa konfirmoidulle kukkia, varsinaiset lahjat annetaan yleensä juhlapaikalla.

Rippikoulu on puolen vuoden mittainen tutustuminen seurakuntaan ja kristilliseen uskoon. Usein rippikoulu käydään sinä vuonna, kun nuori täyttää 15 vuotta. Rippikoulun voi käydä myös aikuisena.

Rippikoulu edeltää rippijuhlia

Rippijuhlia vietetään rippikoulun käyneen ja konfirmoidun nuoren kunniaksi. Nuorelle rippijuhlat ovat tärkeä aikuistumisjuhla.

Rippijuhlien järjestäminen