Rippikoulu

Rippikoulu on noin puolen vuoden mittainen kokonaisuus, jonka aikana osallistutaan seurakunnan toimintaan, jossa yksin ja yhdessä pohditaan kysymyksiä uskosta ja elämästä.

Rippikoulun laskennallinen laajuus on 80 tuntia. Rippikoulu koostuu niin sanotusta ennakkojaksosta, jonka aikana osallistutaan oman ripariryhmän tapaamisiin, jumalanpalveluksiin, nuorten iltoihin ja erilaisiin tapahtumiin. Varsinainen leirijakso on yleensä kahdeksan päivän mittainen. Rippikoulu huipentuu suureen juhlaan eli konfirmaatioon, jossa nuori yhdessä seurakunnan kanssa tunnustaa uskonsa kolmiyhteiseen Jumalaan. Konfirmaatiossa myös rukoillaan nuoren ja hänen perheensä puolesta. Rippikouluun osallistuminen on vapaaehtoista.

Rippikoulu on seurakunnan kasteopetusta, ja sen tavoitteena on auttaa nuorta kasvamaan siinä uskossa, johon hänet on kastettu. Rippikoulu tarjoaa mahdollisuuden nuorelle pohtia elämää, esittää kysymyksiä, ihmetellä sekä tulla kuulluksi. Seurakunta kutsuu kasteen saaneet 8.-luokkalaiset mukaan rippikouluun.

Laihian seurakunnan kesän rippileirit pidetään seurakunnan leirikeskuksessa Seura-Rannassa Oravaisissa, talvella rippikoulun pitopaikka vaihtelee.

Rippikouluinfo lähetetään syyskuun aikana koteihin. Kirjeessä kerrotaan miten ja milloin rippikouluun ilmoittaudutaan, vaihtoehdoista suorittaa rippikoulu ja mitä rippikoulu tarkoittaa.

Rippikoulun toiminta-ajatus ja tavoitteet (Suuri Ihme - Rippikoulusuunnitelma 2017)

Ilmoittautuminen rippikouluun vuodelle 2024 on päättynyt.

Erityisrippileiri

Erityistä tukea tarvitsevien nuorten rippikoulusta antaa lisätietoa sähköpostilla kehitysvammatyön pappi Marja-Liisa Latvatalo.

marja-liisa.latvatalo@evl.fi

Minua ei ole kastettu / en kuulu kirkkoon

Jos sinua ei ole kastettu tai et kuulu kirkkoon, olet lämpimästi tervetullut tutustumaan kristilliseen uskoon ja käymään rippikoulun. Konfirmaatioon osallistumisen edellytys on kuitenkin kaste ja kirkkoon kuuluminen. Rippikouluikäinen voi huoltajien luvalla liittyä kirkkoon, vaikka huoltajat eivät itse kirkkoon kuuluisikaan. Muista merkitä ilmoittautumiseen tieto kasteesta ja kirkkoon kuulumisesta!

Aikuisrippikoulu
Rippikoulun voi käydä myös aikuisena. Ota yhteyttä seurakuntatoimistoon tai pappiin.

Seurakuntapastori (vs. kappalainen 30.4.2024 saakka)
Laihiantie 29
66400 Laihia

Lapset ja nuoret, rippikoulu.