Kirkkopiha

Laihiantie 37, 66400 Laihia

Muistolehto.

Muistolehtoon kätketään uurnia ja vainajien nimet kaiverretaan muistolehdon kivipaaseihin.

Läheiseni muistolle

Läheiseni muistolle - muistomerkille voit sytyttää kynttilä kauaksi haudatun läheisen muistolle.

Muistopaasi

Kirkkopihassa sijaitseva muistopaasi mahdollistaa vainajien tietojen säilyttämisen, vaikka omaiset päättäisivät luovuttaa hautapaikan takaisin seurakunnalle. Muistopaateen voi seurakuntatoimistosta tilata laatan, johon tulevat vainajien tiedot. Muistopaasi palvelee myös siinä tapauksessa, jos uurnatuhka sirotellaan esimerkiksi kiinteistölle.

Kirkkopihan ensimmäinen osa on vihitty käyttöön 1851.

Kirkkopihassa sijaitsevat sankarihaudat, uurnalehto, läheiseni muistolle -muistomerkki sekä Karjalaan jääneiden vainajien muistomerkki. Kirkon ympäristössä on lisäksi lukuisia yksityishenkilöiden hautoja.

Viime sotien muistopatsaan on tehnyt kuvanveistäjä Kalervo Kallio, kansalaissodan muistomerkin Matti Visanti. Lisäksi kirkkopuistossa on Raivaajapatsas, jonka on tehnyt V.Leppänen.

Karjalaan jääneiden muistomerkki.

Napuen puistosta