Laihian seurakuntatalo

Laihian seurakunnan seurakuntatalo edestä päin.

Kirkkotie 3, 66400 Laihia

Rakennuksessa sijaitsevat vuokrattavina tiloina sali 120 hengelle, kahvio 80 hengelle, sekä kokoustila 20 hengelle. Tilat ovat yhdistettävissä ja erotettavissa toisistaan. Lisäksi rakennuksessa sijaitsee valmistuskeittiö, sakasti ja vainajien säilytystilat. Työhuoneita ja sosiaalitiloja rakennuksessa on emännälle, kahdelle diakoniatyöntekijälle, kolmelle nuorisotyönohjaajalle sekä yhteinen työtila kolmelle lastenohjaajalle. Kerhotiloja rakennuksessa sijaitsee kolme, joista 2 on mahdollista yhdistää.

Tilavaraukset seurakunnan seurakuntatoimistosta. Täältä näet seurakuntatalon vuokrattavien tilojen hinnaston. Järjestettäessä yksityistilaisuuksia seurakuntatalolla, käytettävissä on keittiötoimen palvelut joiden lisätiedot löydät Täältä

Täältä löydät esitteen seurakuntatalosta.

LAIHIAN SEURAKUNTATALO

Arkkitehtitoimisto Jorma Paloranta Oy

Granlund Pohjanmaa Oy

Avecon Oy

Ramboll Oy

Akustinen suunnittelu Juhani Ahvenvaara, Akukon Oy

Sisustussuunnittelu Mirkka Stenmark

Tilataideteokset tekstiilitaiteilija Kaarina Heikinheimo, Vaasa

Alttaritekstiilit, pöytätekstiilit Tellervo Saaristo

Rakennustyöt alkoivat huhtikuussa 2017. Rakennus luovutettiin käyttäjälle helmikuussa 2018. Rakennustyöt sujuivat suunnitellusti ja rakennus valmistui etuajassa.

Talvella 2014 seurakunta oli haasteellisen valinnan edessä, lähteäkö korjaamaan vanhaa seurakuntataloa, remontoimaan Meijeriä vaiko rakentamaan uutta seurakuntataloa. Kirkkovaltuusto hyväksyi uuden seurakuntatalon rakentamisen elokuussa 2016 laajan tilatarve- ja kustannuskartoitusvaiheen jälkeen. Suunnittelun lähtökohdiksi asetettiin monikäyttöisyys, maltillisuus ja pitkäikäisyys. Marraskuussa 2016 urakoitsijaksi valikoitui Lemminkäinen Talo Oy (myöh. YIT Talo Oy). Vanhan seurakuntatalon purku-urakoitsijana toimi Pohjanmaan asbestisaneeraus Oy, ja uuden seurakuntatalon keskeisimpiä urakoitsijoita olivat Kiinteistötekniikka Tammi Oy, Tähtipiste Oy, Oy L. Simons Transport Ab, Värimarket ja Maalausliike Mattila & Lehtimäki Oy.

Rakennuksen harjannostajaisia vietettiin 14.12.2017 ja piispa Simo Peura toimitti rakennuksen käyttöönottojuhlan 25.3.2018. Rakennuksessa on neliöitä 1055 ja tiloihin lukeutuvat sali, kahvio, kokoushuone, valmistuskeittiö, tarjoilutila, sakasti, vainajien säilytystila, 3 kerhotilaa, 7 työhuonetta, työntekijöiden sosiaalitilat, wc- ja aulatilat. Rakennus muodostaa arkkitehtonisesti onnistuneen kokonaisuuden Laihian kirkon ja vuonna 2010 valmistuneen kirkkoherranviraston kanssa. Tilat palvelevat onnistuneesti seurakuntalaisia ja mahdollistavat työnteon modernissa ympäristössä. Audiovisuaaliset laitteet sekä moninaiset tämän päivän vaatimuksia vastaavat rakennustekniset yksityiskohdat luovat tiloista onnistuneen kokonaisuuden erilaisiin tarpeisiin.

Salin tilataideteokset, kranssi ja puu, on toteutettu kuparilangasta ja ovat vaasalaisen Kaarina Heikinheimon käsialaa. Seurakunnan rakennustoimikunta halusi löytää tilataideteosten tekijäksi paikallisen taiteilijan. Kranssi on ympyrä, muistutus iankaikkisuudesta ja siitä, että taivaan ilo on iankaikkinen ja kaikkea maailmasta saatavaa kallisarvoisempi. Toisaalta se muistuttaa Jeesuksen orjantappurakruunusta.

Puu viitaa luomiskertomuksen elämänpuuhun, sekä kristityn kasvuun. Puu kuvastaa elämänlahjaa. Risti on vanhasta seurakuntatalosta kunnostettuna ja on lehtikullalla päällystetty. Risti on uskomme tärkein tunnus. Sillä ilmaisemme kuuluvamme ristiinnaulitun Kristuksen opetuslapsiin. Se muistuttaa Kristuksen lunastustyöstä, syntien sovituksesta, Kristuksen seuraamisesta ja ristin kantamisesta.

Arkkitehdin sanoin salin harmaassa "railossa" salin seinällä voimme nähdä joko Golgatan haljenneen kallion, tai ikuisen elämän virran.

Paikoitustilaa löytyy runsaasti seurakuntatalon pihasta ja kolmostien puoleiselta parkkialueelta.

Tiloissa on mahdollista järjestää yksityistilaisuuksia. Tarkemmat tiedustelut ja varaukset Laihian seurakuntatoimistosta p 06-477 7700 tai laihian.seurakunta@evl.fi.

Esteetön kulku Esteetön kulku
Esteetön wc Esteetön wc
Induktiosilmukka Induktiosilmukka
wc wc

ti 19.3. klo 12.00

Tiistaikeitto

Tervetuloa ruokailemaan.
ke 20.3. klo 13.00 -14.00

Porinakeskiviikko

Tule yhdessä keskustelemaan ja mukavan ohjelman ja kahvin äärelle
ke 20.3. klo 17.00

Breikki-kerho

Tervetuloa keskiviikon Breikkiin!
ke 20.3. klo 18.00

Ilosanoma -raamattupiiri

Tervetuloa tutkimaan Raamattua yhdessä
to 21.3. klo 17.00 -18.30

Tuokio-ilta

Torstain Tuokioilta
to 21.3. klo 18.00 -19.30

Kirkkokuoron harjoitukset

Kirkkokuoro harjoittelee viikoittain ja esiintyy seurakunnan tilaisuuksissa.
to 21.3. klo 19.00 -21.00

Nuortenilta

Nuortenilat on tarkoitettu yläkoululaisille ja toisen asteen opiskelijoille.
ma 25.3. klo 10.00 -11.30

Perhepiiri