Nuoret väkivaltaisessa maailmassa

Vuoden 2023 Yhteisvastuukeräys kerää varoja nuorten väkivallan ja konfliktien ratkaisuun ja ennaltaehkäisyyn teemalla ”Nuoret väkivaltaisessa maailmassa”.

Laihialaisten alakouluikäisten mielestä kiusaaminen ilmenee monin eri tavoin. Se voi olla haukkumista, pahan puhumista muille, syrjimistä, tönimistä, lyömistä, ulkopuolelle jättämistä. Se tuntuu pahalta. Eräs kertoi, että kiusaaminen pahenee, jos siitä ei kerro aikuisille.

Yläkouluikäiset vastasivat kiusaamisen seurauksista kysyttäessä, että se aiheuttaa mm. riittämättömyyden tunnetta, pelkoa, masennusta, terapian tarvetta, itsetuhoisuutta ja aikaan saamattomuutta. Nämä ovat vakavia asioita, joita ei tulisi kenenkään joutua kokemaan.

Yhteisvastuukeräyksen varoin vähennetään nuorten kokemaa henkistä ja fyysistä väkivaltaa.

Yhteisvastuukeräyksen keräystuotoista 40 prosenttia lahjoitetaan Suomeen. Puolet Suomeen kohdistetuista keräystuotoista osoitetaan valtakunnallisena kumppanina toimivalle Aseman Lapset ry:lle, joka kehittää ja laajentaa yhteisvastuuvaroin koulu- ja nuorisoväkivallan ehkäisemiseen ja vähentämiseen tähtääviä toimiaan. Keräysvaroja käytetään pitkittyneiden ja laajentuneiden koulukiusaamistapausten selvittämiseen. Toiminta on tilanteisiin puuttumista sekä ammattilaisten kouluttamista sovittelijoiksi ja väkivallan ehkäisyn osaajiksi. Toinen puolikas kotimaahan jäävästä keräystuotosta jää paikallisseurakunnille nuorten tukemiseksi tehtävään teemanmukaiseen toimintaan sekä seurakuntien auttamistyöhön. 60 prosenttia keräystuotosta ohjataan tuttuun tapaan kansainväliseen apuun Kirkon Ulkomaanavun katastrofirahaston kautta. Tämän vuotisessa keräyksessä huomioidaan erityisesti Kirkon Ulkomaanavun työ Keniassa, jossa katastrofirahaston avulla tuetaan nuorten koulunkäyntiä maan köyhimmillä, kuivuudesta kärsivillä alueilla. Ilmastokriisi vaikeuttaa paimentolaisperheiden elämää ja toimeentuloa laidunmaiden pienentyessä. Tämä lisää yhteisöjen välisiä konflikteja, joihin myös nuoret joutuvat mukaan. Köyhyys ja epävakaus syventävät sosiaalisia ja toimeentuloon liittyviä ongelmia sekä koulun keskeyttämisiä. Katastrofirahaston avustuksilla tuetaan koulunsa kesken jättäneiden nuorten kouluun paluuta ja koulussa pysymistä sekä annetaan tukiopetusta ja psykososiaalista tukea. Koulutus antaa nuorille paremmat mahdollisuudet toimeentuloon ja rauhan edistämiseen omissa yhteisöissään.

Sunnuntaina 5.2. saa katsoa Yle tv1:ltä klo 12 alkavaa ohjelmaa, jossa presidentti Sauli Niinistö avaa Yhteisvastuukeräyksen.

Tänä vuonna Yhteisvastuukeräyksen ilmettä uudistetaan. Tumman punaisen tilalle on otettu raikkaan vaaleanpunainen väritys.

Lipaskeräysten ja tapahtumiin osallistumisen ohella voit antaa lahjasi Laihian seurakunnan Yhteisvastuukeräykseen MobilePayllä numeroon 27055 tai tekemällä lahjoituksen nettilahjoitussivulle osoitteessa www.yhteisvastuu.fi/laihia.

Pankin kautta lahjoitettaessa Yhteisvastuun tilit ovat: Aktia FI82 4055 0010 4148 41, Nordea FI16 2089 1800 0067 75 ja OP FI14 5000 0120 2362 28. Jos lahjoitat pankin kautta, lisää lahjoitukseesi seurakunnan viitenumero 307305

Lisätietoja Yhteisvastuun tapahtumista löytyy nettisivustomme Tapahtumat-osiosta sekä kirkollisista ilmoituksista.

Kiitos lahjoituksestasi!

Arja Heikfolk