Pappina sodassa -tapahtuma Laihialla

Tapahtuman ohjelman löydät täältä

Pappina sodassa -tapahtuma kokoaa yhteen paikallista kulttuuriosaamista ja valtakunnallista asiantuntemusta. Tapahtuma jakautuu kahteen osaan. Aamupäivän juhlapuhujana on piispa emeritus Jorma Laulaja, ja sotilaspappien toimintaa talvisodan aikana esitellään yleisölle kuvaelman muodossa. Kuvaelman kohtauksia ovat käsikirjoittaneet laihialaiset Saila Kaaja ja Heikki Peltomäki. Kaaja on myös ohjannut kuvaelman, ja teologisena asiantuntijana on toiminut rovasti Eino Rauha. Näyttelijät ovat paikallisia harrastajia, ja musiikista vastaavat Laihian Mieslaulajat sekä kirkkokuoro. Iltapäivällä painopiste siirtyy asiantuntija-alustuksiin sotilaspappien työstä sodan aikana, sen jälkeen ja tulevaisuudessa. Alustuksissa ja paneelikeskustelussa kuullaan kenraalimajuri Mika Kalliomaata, piispa Matti Salomäkeä, kenttäpiispa Pekka Asikaista ja asiantuntija Jukka Heliniä. Tapahtuma on kaikille avoin ja maksuton. Reserviläisten keittämästä lihakeitosta kerätään vapaaehtoinen ruokamaksu.

Sotilaspappien työtä ei aiemmin ole tässä laajuudessa tuotu laajan yleisön tietoon, ja Pappina sodassa -tapahtuma osallistuukin osaltaan ajankohtaiseen keskusteluun kriisiaikojen henkisestä ja hengellisestä kestävyydestä niin kulttuurin kuin asiantuntijatiedon kautta.

Tapahtuman järjestävät yhdessä Laihian sotiemme veteraanit -museoyhdistys, Laihian kunta ja Laihian seurakunta.

Lisätietoja antavat:
Raija Löytölä