Koronavirusta koskeva tiedote Laihian seurakunnassa

Tiedote Laihian seurakunta 13.3. 2020

Seurakunta joutuu perumaan tilaisuuksiaan koronaviruksen takia

Koronavirus aiheuttaa myös Suomeen pandemiauhan, johon kirkko nyt varautuu. Sen aiheuttama sairaus on lähes kaikille vaaraton, mutta riskiryhmiin kuuluville se voi aiheuttaa hengen vaaran. Ehkäisevillä toimilla pyritään nyt vähentämään tartuntariskiä. Laihian seurakunnassa tämä tarkoittaa sitä, että useimmat tilaisuudet aikuisille ja ikäihmisille perutaan. Jumalanpalvelukset ja kirkolliset toimitukset järjestetään edelleen. Hautaan siunaaminen on edelleen tilaisuutena avoin, mutta muistotilaisuudet seurakunnan tiloissa järjestetään vain lähimmille omaisille.

Myös lasten ja nuorten ryhmät jäävät tauolle. Rippikoulu jatkuu kuitenkin normaalisti.  Diakoniatyön vastaanotot ja kotikäynnit jatkuvat toistaiseksi. Laitoshartauksia emme vietä toistaiseksi. Yksityistä ehtoollista tuodaan pyydettäessä sekä koteihin että laitoksiin.

Valtioneuvosto on 12.3.2020 antanut ohjeet koronavirusepidemian torjuntaan. Näiden ohjeiden noudattamisen lisäksi kirkkohallitus kehottaa hiippakuntia ja seurakuntia muun muassa luopumaan seurakunnan kaikista kokoontumisista, jotka eivät ole välttämättömiä seurakunnan lakisääteisten tehtävien hoitamisen kannalta. Varmista ennen tilaisuuteen osallistumista kotisivuiltamme, järjestetäänkö tilaisuutta vai ei. Lisätietoa Kyrönmaa -lehden ilmoituksissa ja kotisivuiltamme www.laihianseurakunta.fi

Älä tule flunssaisena jumalanpalvelukseen

• Älä osallistu seurakuntien tilaisuuksiin flunssaisena tai kipeänä, ettet vaaranna muiden terveyttä. Tilaisuuksiimme voi osallistua myös riskiryhmiin kuuluvia ihmisiä.
  • Yski hihaan, älä käteen tai suoraan huoneeseen.
  • Pidä itse huolta hyvästä käsihygieniasta eli pese kätesi juuri ennen tilaisuutta ja heti sieltä postuttuasi. Tämän lisäksi useimmissa seurakuntien tilaisuuksissa sekä toimipisteissä on saatavilla käsidesinfiointiainetta.
  • Seurakuntien työntekijöitä on ohjeistettu siten, että emme nyt koronaviruksen ehkäisemiseksi kättele tilaisuuksissa tai esimerkiksi toimituskeskusteluissa niihin osallistuvia.
  • Nyökkäämme, hymyilemme ja vilkutamme, mutta pyrimme olla koskematta toisiimme.
  • Seuraamme tilanteen kehittymistä ja toimimme THL:n ohjeiden mukaisesti.
  • Jos olet ollut epidemia-alueilla ulkomailla viimeisen kahden viikon aikana, on suositeltavaa jäädä kotiin kahden viikon karanteeniajaksi.

Jos ahdistaa, seurakunnat tukevat

Seurakunnissa seurataan tilanteen kehittymistä ja päivitetään käytäntöjä THL:n ohjeiden mukaisesti.

Jos koronavirustilanne ahdistaa tai pelottaa, oman seurakuntamme työntekijät ovat puhelimitse tavoitettavissa keskustelua varten. Myös kirkon keskusteluavusta saa tukea. Linkki Kirkon keskusteluavun verkkosivulle: www.kirkonkeskusteluapua.fi/Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Lisätietoja: Vt. kirkkoherra Antti Yli-Opas , 044 477 77 75, antti.yli-opas@evl.fi

Seurakunnan kotisivut: www.laihianseurakunta.fi

Hartauksia verkossa Kirkko ja monet seurakunnat lähettävät jumalanpalveluksia ja hartauksia verkon kautta. Linkki kirkon sivulle, johon linkkejä virtuaalihartauksista on kerätty:

Myös Laihian seurakunta tulee lähettämään erilaisia sisältöjä jatkossa netin välityksellä.

2020-03-13 12:10:00.0