Martin päivä

Hauskaa nimipäivää kaikille Marteille! Meidän nimipäiväkalenterimme pohjautuu roomalais-katolisen kirkon pyhimyskalenteriin. Martin päivänä katoliset juhlivat Pyhää Marttia. Pyhä Martti eli Martinus Toursilainen oli erittäin tärkeä pyhimys keskiajan Euroopassa. Hänen mukaansa nimettiin myös Martti Luther. Kyseinen Martti Luther kuitenkin julisti pyhimystenpalvonnan epäjumalanpalvelukseksi. "Antikristuksen harhoja on myös pyhien avuksi huutaminen. Raamattu ei käske eikä neuvo huutamaan pyhiä avuksi eikä kerro siitä yhtään esimerkkiä. Ja vaikka sillä olisikin arvoa, mitä sillä ei ole, meillä on kaikki tuhat kertaa paremmin, kun meillä on Kristus."

 

Luterilaiset eivät julista ketään pyhimykseksi, eikä pyhimysten muistojuhlia vietetä. Jäljelle on jäänyt nimipäiväkalenteri. Kaikkia Martteja juhlitaan tasapuolisesti, koska toinen ei ole toistaan pyhempi tai parempi. Martti Lutheriakaan ei julistettu pyhimykseksi , eikä häntä palvota vaikka vietämmekin reformaation eli uskonpuhdistuksen muistovuotta 2017. Luther halusi  vain uudistaa katolista kirkkoa, mutta tilanne karkasi käsistä. Paavi julisti Lutherin kirkonkiroukseen. Politiikan, kirjanpainotaidon ja muiden tekijöiden vaikutuksesta lopputuloksena oli protestanttien erkaantuminen katolisesta kirkosta.

Martti Luther ei vaikutakaan "pyhimykseltä" kirjoitustensa ja säilyneiden elämäkertatietojen perusteella. Luther käyttää niin rankkaa kieltä, että netin vihapuhe jää toiseksi. "Paavi tuomitsee, tappaa ja rääkkää kaikkia kristittyjä, jotka eivät yli kaiken ylistä ja kunnioita hänen iljettävyyttään." Katolinen kirkko ja Luterilainen maailmanliitto ovat onneksi viime vuosikymmeninä käyneet aktiivisesti neuvotteluja ja nykyään eletään rauhallista rinnakkaiseloa.

Tärkein asia on pysynyt samana ja se yhdistää kristillisiä kirkkoja ympäri maailmaa. Me uskomme yhteen Jumalaan ja Jeesuksen sovitustyöhön. Paavalin sanoin : "Kaikki ovat samassa asemassa, sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat vailla Jumalan kirkkautta mutta saavat hänen armostaan lahjaksi vanhurskauden, koska Kristus Jeesus on lunastanut heidät vapaiksi."

 

Lähteet: Raamattu 1992, Schmalkaldenin opinkohdat (Luterilaiset tunnustuskirjat), www.ortodoksi.net

 

 

vs. diakoniatyöntekijä

Anna-Liisa Kiviaho-Leinonen

Laihian seurakunta