Uskon vahvistus

Tulevana pyhänä vietetään uskonpuhdistuksen muistopäivää. Ensi vuonna tuosta reformaatioksikin kutsutusta tapahtumasta tulee kuluneeksi juhlavat 500 vuotta. Kun saksalainen teologi Martti Luther naulasi katolisen kirkon anekauppaa arvostelevat teesinsä Wittenbergin kirkon oveen, hän tuli käynnistäneeksi prosessin, joka johti katolisen kirkon jakaantumiseen ja protestanttisten kirkkojen syntyyn.

Luther oli elämässään, tutkimuksissaan ja pohdinnoissaan löytänyt uskoa koskevia oivalluksia, jotka olivat niin merkittäviä, että hän oli valmis jopa vaarantamaan henkensä asettuessaan vastustamaan valtakirkkoa ja sen johtajia. Hän syytti kirkkoa vallan väärinkäytöstä ja oppimattomien ihmisten harhaanjohtamisesta. Anekauppa oli tästä yksi esimerkki. Köyhä kansa saatiin ostamaan sielulleen pelastus ja samalla rahoittamaan paavin suurellista rakennusprojektia.

Kirkkokielenä oli tuolloin latina, joten papiston oli helppo ylläpitää asemaa tavallisen kansan yläpuolella, välittäjänä suhteessa Jumalaan. Tähän epäkohtaan Luther halusi saada muutoksen ja käänsikin Raamatun kansankielelle saksaksi, jotta jokainen voisi itse tutkia uskonasioita ja arvioida pappien opetuksia. Tätä saksalaista käännöstä käytti apunaan myös oma uskonpuhdistajamme Mikael Agricola, kääntäessään Raamatun suomenkielelle. Monen kodin kirjahyllystä löytynee tuon teoksen nykykielinen versio.

Jumalan sana on Raamatussa jokaisen luettavissa ja tutkittavissa. Sen sivuilta on moni löytänyt lohdutuksen, ilon ja rauhan. Ehkä se oma hapuileva uskokin saisi vahvistusta sen lehdiltä. Voisi ainakin kokeilla, vai mitä?

Kukka Trofast

vs. nuorisotyönohjaaja